vrijdag 22 juni 2012

Het NS treinkaartje, de kleine blonde dood.


Je kent ze wel, de NS dagkaartjes die te pas en te onpas in de aanbieding zijn bij de Blokker, Hema , Kruidvat of de Albert Heijn. Ze zijn handig voor familiebezoek of een dagje randstad (voor als je een provinciaaltje bent). Maar voor hoe lang mogen wij van deze voordelige treinkaartjes gebruik maken? In het najaar van 2013 wordt er volledig overgestapt naar de ov-chipkaart. 

Er werd ons beloofd dat we niet duurder uit zouden zijn door de ov-chipkaart. Toch reis ik nog steeds met een papieren treinkaartje. Ik moet bijvoorbeeld in Limburg bij een overstap van trein naar trein naast de reiskosten ook nog eens een basistarief betalen bij Veolia. Voor de heenreis maakte ik gebruik van een ov-chipkaart, mijn uitcheckbedrag was € 15,34. Voor de terugreis kocht ik een treinkaartje via een NS automaat, deze kostte mij € 14,40. Dit verschil geldt alleen niet voor reizen met een overstap tussen een NS trein en een Arriva trein. Waarom dat zo is, is mij ook een raadsel.


Ook maakte ik een keer een reis met de metro in Amsterdam. De terugreis was duurder dan de heenreis, terwijl ik toch hetzelfde traject aflegde. Zo rijzen er elke keer weer nieuwe vragen bij mij op en vaak worden ze met de tijd beantwoord. Zo vroeg ik mij een jaar terug of de samenreiskorting nog zou gelden. We hoeven ons daar geen zorgen over te maken, de medereiziger moet wel een reisproduct voor samenreizen opladen. 

Ik las laatst ergens dat de NS in stilte gestopt is met de zomertoer en haar kleine broertje de herfsttoer. Nooit meer goedkoop eersteklas zitten.:( Voor onze puberende medelanders is de tienertoer weer ingevoerd. 3 dagen in een periode van twee weken onbeperkt door Nederland reizen voor maar € 33,-.

Inmiddels is ook de zomerzwerfkaart uitgestorven. Hiermee kon men een dag reizen in de bus, tram, metro en een beperkt aantal treinen voor een  aantal Euros. Daarvoor is de ov-weekendpas van de Kruidvat in de plaats gekomen. Hiermee kan men op weekenddagen van 7 juli tot en met 12 augustus onbeperkt met de bus en de tram reizen voor maar € 9,95. De pas is helaas niet geldig bij de RET, HTM en GVB. Hij is ook niet geldig op bustrajecten naar en in het buitenland. Te koop bij de Kruidvat tot 24 juni.


De pas is niet een ov-chipkaart dus je laat hem alleen aan de chauffeur zien. De pas is persoonsgebonden.

2 opmerkingen:

Vegas.Love.Gamble zei

ik zal ons papieren treinkaartje net zo missen als de strippenkaart... prijzen gaan sowieso omhoog *Zucht*

Anoniem zei

Ns HACK. . . ALS DE CONDUCTEUR KOMT KOOP IK ONLINE (TREINWIFI) KAARTJE. PDF LATEN ZIEN IS OK. CANON MOBILE PRINTER OK. JE BETAALD LOUTER VAN CONTROLE. MEESTAL NIET.
IK KAN IN 15 SEC. KAARTJE KOPEN. HIHI NS HEEFT WEER EENS NIET NAGEDACHT. . . .