maandag 12 maart 2012

gefundenes Fressen

Heel lang geleden, na een filmavond bij mij thuis, merkte bff W op dat ik geen blikjes bier recycelde. En meestal komt het er dan bij op neer dat een idee van W een jaar later pas tot zijn recht komt maar dan in een andere verpakking. In dit verhaal dan ook letterlijk. Want het begon met blikjes bier (wat eigenlijk aluminium is). En blik ligt overal op straat. Vlak bij de nachtopvang ligt een goudmijn aan bierblikjes. Waarschijnlijk drinken de thuis- en daklozen de laatste restjes bier op voordat ze de nachtopvang binnen mogen.

Nou ben ik niet arm dat ik afhankelijk ben van wat de straat mij te bieden heeft. Maar ik ben gevoelig voor alles wat korting en gratis schreeuwt. Daarnaast ben ik ook gevoelig voor 'opruimacties' bij anderen. Mijn eigen zooi kan wel weer een andere keer opgeruimd worden (een ernstige diagnose van uitstelgedrag). Zo heb ik vaak wel eens met de gemeente of school mijn buurt opgeruimd. Opgeruimd staat netjes totdat de lange zomeravonden beginnen en de buurt weer als één 'sociale hangplek'/container fungeert.

Om een lang verhaal kort te houden, ik krijg vaak klachten dat mijn blogposts te lang zijn, bff RJ stuurde mij een e-mail met een link naar een bericht op Liwadders.nl over kleine plastic flesjes inleveren voor 10 cent per stuk. Ik heb twee middagen besteed aan het vissen van flesjes uit de sloot. Mijn handen hebben gezeten waren anderen nooit met hun handen zijn geweest.

Bron: Huis aan Huis, Woensdag 7 februari 2012

Mensen geloof me, ik heb het zelf meegemaakt, bewaar nooit plastic flesjes buiten op het balkon. Hoe smerig de flesjes ook zijn, ze kennen geen zwaartekracht en Nederland bestaat alleen maar uit heel veel regen, heel veel wind en een beetje zonneschijn. En daar ging mijn 'gefundenes fressen'. Ik heb het niet geteld maar het was niet zo dat ik ineens niks meer had. De andere helft lag in mijn fietstas. Bff RJ zei: 'Zie het maar zo, je hebt de stad schoon gemaakt'. Dat is dan wel waar maar ik heb daarnaast wel mijn eigen buurt weer smerig gemaakt. Het vuil is verschoven naar een andere buurt.:/

Flash Forward! En zo gescheidde op 10 maart 2012:

Ik had maar een schamele verzameling van 23 flesjes. 2 oudere dames hadden het voor elkaar gekregen om 2300 plastic flesjes te verzamelen.o_0 Ja, je leest het goed.

Blij met de opbrengst. Ik kijk hier net als een maneko neko.
Mijn Chinese vriendinnetje Y heeft ooit tegen mij gezegd dat Aziaten dit beeldje, een Maneko Neko, vaak in hun zaak hebben staan voor geluk. Elke keer dat de kat met zijn pootje beweegt, zegt die eigenlijk: 'Money welcome." Mwoahahahahaha, inderdaad, money was zeer welkom! Vandaar de smile.

Alle gekheid op een stokje, deze actie was mede mogelijk gemaakt door 'Stichting ons statiegeld' en de gemeente Leeuwarden.'Stichting ons statiegeld' zet in voor het behoud van statiegeld op drankflessen. Joop Atsma, nota bene staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, vindt de straten van Nederland schijnbaar schoon genoeg om het statiegeldsysteem af te schaffen.XD Weer zo'n bobo die niet weet wat er zich op straat afspeelt. Als Nederland echt zo schoon is, mag ik dan al het afval dat ik de komende week tegenkom in zijn tuin storten? Natuurlijk kan hij de verantwoordelijkheid op te burger afschuiven maar de mens is een zwijn. Serieus, als ik geen sociaal leven had, zou ik mij nooit meer wassen.:D

Voor meer informatie over 'Stichting ons statiegeld' kijk op www.echteheld.nl en teken de petitie voor het behoud van statiegeld op grote plastic flessen en het invoeren van statiegeld op kleine plastic flesjes.

Geen opmerkingen: